تبعیض با رفتارهای ناشایست والدین و تضعیف باورهای مذهبی بزرگترین عامل گسترش خانواده گریزی دختران، انحراف ها و آسیب های اجتماعی است.
محمد متولی جامعه شناس گفت: دختران خانواده گریز، به دلیل جایگاه متزلزل و سست در خانواده ،‌رفتار نا شایست والدین تبعیض میان فرزندان پسر ودختر با خروج از خانه، گرایش به باندهای فساد اخلاقی اجتماعی، عامل ایجاد آسیب های اجتماعی هستند.
به گزارش زن فردا به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ وی با اشاره به عوامل موثر بر خانواده گریزی دختران افزود: اختلاف و برخوردهای ناشایست میان والدین به عنوان یک الگوی رفتاری ،‌تضعیف باورهای مذهبی، نگاه حقیرانه خانواده و جامعه به دختران، تضعیف کنترل اجتماعی،‌آزادی بیش از حد برخی از دختران عوامل موثر بر خانواده گریزی دختران است.
متولی در ادامه با تاکید بر این موضوع گفت: جوامع پیشرفته ، زندگی شهری، وسایل ارتباط جمعی، استفاده نامطلوب از اینترنت در محیط های باز با ارتباط های گسترده،‌گرایش نسل جدید،‌جوانان به سمت رسانه های غربی ،‌ماهواره ها،‌ایجاد محیط مجازی، تخریب فرهنگ ایرانی از دیگر عوامل موثر بر خانواده گریزی دختران است.
وی در پایان باتاکید بر راه های پیشگیری از خانواده گریزی دختران افزود: استفاده مناسب از قوانین و مقررات اسلام، ارزش های اخلاقی، مذهبی، اجتماعی ،‌تقویت باورهای مذهبی، توجه تعادلی والدین به دختران،‌آموزش مهارت های لازم و ضروری دربحث مهارت های زندگی، تقویت آینده نگری و عاقبت اندیشی دختران از راههای مناسب برای پیشگیری از خانواده گریزی دختران است