سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همواره بیندیشید که آن مایه زندگانی دل [امام حسن علیه السلام]
 
چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:42 عصر

عسگراولادی:

رئیس جمهورآینده بایددرجه‌ای ازادب داشته باشد

مردم در انتخابات 92 به کسی رای خواهند داد که نقد سنجیده و مؤدبانه‌ای از عملکرد دولت‌های گذشته به ویژه دولت نهم و دهم داشته باشد.

مردم در انتخابات 92 به کسی رای خواهند داد که نقد سنجیده و مؤدبانه‌ای از عملکرد دولت‌های گذشته به ویژه دولت نهم و دهم داشته باشد.

دبیر‌کل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: آشتی ملی جایی صورت می‌گیرد که قهر ملی وجود داشته باشد.البته عده‌ای با رفتن به رسانه‌های دشمن با مردم قهر کرد‌ه‌اند که مشروعیت خود را از دست داده و در میان ملت به حساب نمی‌آیند.

«حبیب‌الله عسگر اولادی مسلمان» در سال 1311، در یک خانواده متدین و از پدر و مادری اهل دماوند، در تهران متولد شد.

وی در سال‌های پایانی دهه بیست، به هنگام تحصیل علوم حوزوی در مسجد امین‌الدوله و بعدها در حوزه علمیه مروی و در حالی که سیزده سال بیشتر نداشت به فعالیت‌های سیاسی به رهبری آیت‌الله کاشانی، جلب و در سال 1327 در یک راهپیمایی که به دعوت آیت‌الله کاشانی به هواداری از مردم مظلوم فلسطین تشکیل شده بود، دستگیر و بازداشت شد.

از سال 1327، پس از آزادی از زندان تا 28 مرداد 1332، در جریانات با آهنگ روحانیت در متن فعالیت‌ها بود. در 1327 به فعالیت‌های سیاسی وارد و با حوادث ملی شدن نفت آشنا شد و در تجمعات و تظاهرات این دوران شرکت می‌کرد.

وی که با فعالیت جمعیت فدائیان اسلام نیز آشنا بود، در 1333، به همراه عده‌ای از دوستانش که در مسجد امین‌الدوله با هم آشنا شده بودند، تصمیم گرفتند هیئتی مذهبی تأسیس کنند و به فعالیت فرهنگی بپردازند؛ لذا هیئتی به نام هیئت «مؤید» تأسیس کردند و در مسجد امین‌الدوله به فعالیت مشغول شدند.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، با ایشان آشنا شد و به قم رفت و آمد می‌کرد و از طرف امام مأمور وصول وجوهات شرعی در بازار تهران شد.

در ماجرای تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، ارتباط هیئت وی با بیت امام گسترده‌تر شد و این ارتباط باعث ائتلاف آنها با دو هیئت مسجد شیخ علی و هیئت اصفهانی‌های بازار و تشکیل هیئت‌های مؤتلفه اسلامی شد.

وی در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری است.

حبیب‌الله عسگر‌اولادی دبیرکل جبهه پیروان خط‌ امام و رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به تشریح وضعیت اصولگرایان، نحوه ورود اصلاح طلبان به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده و بررسی طرح آشتی ملی در کشورمان پرداخت.

مشروح گفت‌وگو خبرگزاری فارس با وی به شرح زیر است:

** در حال حاضر فعالیت‌های جبهه پیروان در راستای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری در چه مرحله‌ای قرار دارد. آیا بر روی گزینه خاصی به جمع بندی رسیده‌اید؟

جبهه پیروان در حال حاضر طبق گفتمان اصولگرایی فعالیت‌های خود را برای انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری آغاز کرده و از این‌رو در نظر دارد با مشخص کردن برنامه و تیم، طبق مطالبات خود وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شود.

آهنگ همگرایی در جبهه پیروان برای انتخابات در دست جامعتین قراردارد

**آیا این جبهه برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر به صورت مستقل عمل خواهد کرد؟

 باتوجه به اینکه گروه‌ها و احزاب متعددی در زیر مجموعه جبهه پیروان قرار دارند لذا به طور حتم در انتخابات هر یک از این گروه‌ها باید دیدگاه و نظرات خود را در مورد گفتمان، برنامه و تیم رئیس‌جمهور آینده مطرح کنند از این رو به طور حتم با آغاز گفت‌وگو‌ها در میان گروه‌های زیر مجموعه جبهه پیروان می‌توان امیدوار بود که نهایتاً به یک همگرایی و جمع‌بندی معقول در راستای ورود به انتخابات آتی برسیم.

نکته مهمی که در جبهه پیروان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به آن توجه شود این است که آهنگ همگرایی در درون این تشکل در دست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز است بر همین اساس امیدواریم که به یک ائتلاف در سطح ملی در عرصه انتخابات نایل شویم.

**ارزیابی شما از فعالیت‌های مستقل برخی احزاب برای انتخابات آینده چیست؟ آیا اصولگرایان باید به صورت منسجم و یکپارچه وارد عمل شوند یا مستقل عمل کنند؟

در کشور ما رجال مذهبی و سیاسی زیادی وجود دارند و خوشبختانه دچار قحط‌‌ الرجال نیستیم از این رو
 
فعالیت‌های مستقلی که از سوی گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی اصولگرا برای ورود به انتخابات انجام می‌شود قابل ارزش است زیرا سبب می‌شود ظرفیت‌های اصولگرایی خود را نشان ‌دهند و نهایتاً با هم‌افزایی موجب بسط ید ولایت فقیه در حوزه سیاست ‌شوند.

** آیا احتمال وجود برخی تغییرات در جبهه پیروان خط و امام ورهبری وجود دارد؟

اصول حاکم در جبهه پیروان و مسیر حرکت در این تشکل به صورت شفاف و روشن است از این رو مفهوم تغییرات در این جبهه معنایی ندارد چراکه این جبهه با رمز همگرایی و حرکت روی اصول مسیر خود را در عرصه سیاسی کشور مشخص کرده است.

وجود نامزد‌های متعدد در درون اصولگرایان یک فرصت محسوب می‌شود

** شما در اظهار نظر جدید خود عنوان کردید که 40 نامزد برای انتخابات مطرح است، راهکار شما برای رسیدن به یک نامزد واحد چیست؟

وجود نامزدهای متعدد در درون خیمه اصولگرایی یک تهدید نیست بلکه یک فرصت برای خدمت محسوب می‌شود از این رو به طور حتم اصولگرایان در انتخابات آینده به خواست خداوند با گفت‌وگو به تفاهم خواهند رسید.

طرح آشتی ملی در کشورمان جایگاهی ندارد/آشتی بین انقلاب و ضد انقلاب معنی ندارد

**نظر شما در مورد طرح آشتی ملی چیست، آیا کشور ما در شرایط فعلی به چنین طرحی نیاز دارد؟

موضوع آشتی ملی مربوط به کشورهایی است که احزاب و گروه‌ها در آن دچار اختلافات شدید، تضادهای آشتی‌ناپذیر، وزن مساوی و پایگاه مردمی هستند و این در حالی است که این وضعیت در کشور ما وجود ندارد.

چراکه با لطف خداوند بین مردم ما وحدت ملی وجود دارد و درک آنها از فضای سیاسی و شرایط کشور از برخی نخبگان هم بیشتر است و حتی گاهی به نخبگان خط می‌دهند.

در کشور ما دو مفهوم انقلاب و ضد انقلاب وجود دارد، وزن ضد انقلاب در همان روزهای اول انقلاب اندازه‌گیری شد که کمتر از دو درصد بود بنابراین آشتی بین انقلاب و ضد انقلاب معنی ندارد.

کسانی که دلشان برای اسلام و کشور می‌سوزد با هم اختلاف فاحشی ندارند آنها درک درستی از منافع و مصالح ملی دارند به طوری که شاهدیم در ایام برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران هیچ حیاتی از سوی ضد انقلاب دیده نشد و
 
فقط در فضای مجازی حرف‌هایی مطرح شد.

آشتی ملی جایی صورت می‌گیرد که قهر ملی وجود داشته باشد و این در حالی است که این فضای به لطف خدا در کشور ما وجود ندارد و فقط عده‌ای با رفتن به آن طرف آب و فحاشی و هتاکی در رسانه‌های دشمن مشروعیت خود را از دست داده و در میان ملت به حساب نمی‌آیند تا بحثی به نام آشتی ملی موضوعیت پیدا کند.

اصلاح‌طلبان رفته‌اند؛ اگر قرار بود بیایند در کنار ملت می‌ماندند

**نظر شما در مورد اصلا‌ح‌طلبانی که با فتنه‌گران اعلام برائت نکردند چیست، آیا می‌توانند به عنوان نامزد در انتخابات حضور پیدا کنند؟

قانون انتخابات شرایطی برای رئیس جمهور قائل است اگر شورای نگهبان این شرایط را در هرکس احراز کند او حق پیدا می‌کند که در رقابت‌های انتخاباتی حضور پیدا کند.

اصلاح‌طلبان یا دوم خردادی‌هایی که از مردم در فتنه سال 88 جدا شدند اگر توفیق سلام صادقانه مجدد پیدا کنند و مورد تایید صلاحیت قرار گیرند می‌توانند در انتخابات به عنوان نامزد حضور و شرکت داشته باشند ولی آنها رفته‌اند که نیایند اگر قرار بود بیایند در کنار ملت می‌ماندند و با قرار گرفتن در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی به طور یک صدا از شرف و حیثیت ملت دفاع می‌کردند.

اصلاح‌طلبانی که در نظام باقی مانده و اسلام، قانون اساسی، امامت و ولایت را قبول داشته و دارند و حساب خود را از عوامل برانداز فتنه و هر نوعی از انحراف جدا نگه داشته باشند با احراز صلاحیت‌شان از جانب شورای نگهبان در متن انتخابات مردمی قرار می‌گیرند.

داشتن برنامه مستقل مغایرتی با گفتمان اصولگرایی ندارد

**گفته شده است که حزب موتلفه نامزد مستقل خواهد داشت، نظر شما درباره این اقدام موتلفه که برخی آن را تک‌‌روی سیاسی می‌خوانند چیست؟

حزب مؤتلفه اسلامی یک حزب با سابقه‌ای نزدیک به بیش از نیم قرن است از این رو بر اساس چشم‌انداز 15 ساله حزب باید گفتمان مؤثر و برنامه مشخص داشته باشید و در تشکیل دولت اسلامی با دیگر نیروهای انقلاب مشارکت کند و هم‌افزایی داشته باشد.

داشتن نامزد مستقل، برنامه مشخص و گفتمان مغایرتی با این موضوع ندارد که موتلفه در فرآیند گفت‌وگوها در دامنه اصولگرایی برای ائتلاف شرکت نکند.

حزب موتلفه فعالانه در جریان فعالیت‌های اصولگرایان برای انتخابات آینده شرکت می‌کند ولی ممکن است با گزینه مورد نظر خود یا گزینه مشترک در میان اصولگرایان وارد انتخابات شود.

رئیس‌جمهور آینده باید برنامه مدونی برای پاسخگویی به مطالبات مردم داشته باشد

**نظر شما درباره مهم‌ترین ویژگی کاندیدای انتخابات آتی چیست، برخی می‌گویند ضرورت دارد نگاه و فهم دقیق اقتصادی داشته باشد و برخی می‌گویند بینش بین‌المللی ضرورت است، نظر شما در این باره چیست؟

بر این باورم مهمترین ویژگی رئیس دولت یازدهم این باید باشد که تکرار گفته‌ها و چهره‌های گذشته نباشد و درک درستی از مطالبات مردم و رهبری در دهه چهارم انقلاب داشته باشد.

رئیس جمهور آینده باید درجه‌ای از فرهیختگی، بصیرت، ادب، صدق و امانت‌داری را داشته باشد. تا شورای محترم نگهبان رجال مذهبی سیاسی بودن او را احراز کند. فکر می‌کنم شورای نگهبان با تجربه‌های پیشین این بار درباره احراز صلاحیت رجل مذهبی و سیاسی بودن دقت مضاعفی خواهد داشت.

رئیس جمهور آینده باید برنامه مدونی برای پاسخگویی به مطالبات معیشتی مردم داشته باشد و در خط چشم‌انداز 20 ساله و برنامه پنج ساله پنجم حرکت کند.

مردم در انتخابات 92 به کسی رای خواهند داد که نقد سنجیده و مؤدبانه‌ای از عملکرد دولت‌های گذشته به ویژه دولت نهم و دهم داشته باشد.

مسئله اشتغال، معیشت کارمندان، بازنشستگان، کم درآمدها، مسکن و کنترل هوشمند تورم و گرانی برای مردم فوق‌العاده مهم است لذا وجود این توانایی ها در نامزد ریاست‌جمهوری الزامی است زیرا مردم خواهان کسی هستند که مشکلات را درک کرده و می‌تواند از پس حل آنها بر بیاید.

رئیس جمهور آینده باید از نظر بین‌المللی وجاهت لازم را داشته باشد و دانش سیاسی او بقدری باشد که قدرت درک عبور از پیچ تند تاریخ را داشته باشد.

**آیا جنابعالی به این موضوع اعتقاد دارید که نامزد‌های انتخاباتی باید برنامه‌ها و کابینه خود را معرفی کنند؟

اگر رئیس جمهور آینده در اندازه و ویژگی‌هایی لازم برای تصدی این سمت باشد به طور حتم اگر برنامه و اعضای کابینه خود را هم معرفی کند مردم با درک بیشتر و شفافیت بهتری رای خواهند داد.

**به نظر شما جریان انحرافی و فتنه‌گران برای انتخابات آینده چه برنامه‌ای دارند؟

در این باره نمی‌توان صحبت کرد باید از مواضع گذشته، حال و آینده هرکدام از جریان‌ها به برنامه‌های آینده آنها پی‌برد.

 


چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:41 عصر

          پرز: باید روابط مسالمت‌آمیز با قاهره را تقویت   کنیم         

 

پرز: رئیس رژیم صهیونیستی غاصب اسرائیل

 

رئیس   رژیم صهیونیستی بر ضرورت حفظ روابط مسالمت آمیز با مصر و اردن و تقویت روابط با این   کشورها تاکید کرد.

  

به گزارش پایگاه بیداری اسلامی؛ رادیو رژیم صهیونیستی بیان کرد، «شیمون پرز» اعلام کرد که مطمئن است در سال جدید عبری راهی برای از سرگیری مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان پیدا خواهد شد.

وی بر ضرورت حفظ روابط مسالمت‌آمیز با مصر و اردن و تقویت روابط با این دو کشور تاکید کرد.

پرز تصریح کرد: «اسرائیل با چالش‌های امنیتی مواجه است که این چالش‌ها ساده نیست اما با این حال نباید این چالش‌ها ما را تضعیف کنند».

وی افزود: «اسرائیل در گذشته توانست با اوضاع دشواری مقابله کند و توانایی و تجربه کافی برای مقابله با هر متجاوزی را دارد».

این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به شدت از بی‌اعتنایی «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مصر به وی عصبانی است، اعلام کرد که مرسی حتی از به زبان آوردن کلمه «اسرائیل» خودداری می‌کند.

وی تاکید کرد که از زمانی که مرسی منصب ریاست جمهوری مصر را به دست گرفته است هیچ تماس مستقیمی با وی نداشته است.

نتانیاهو از مصر خواست تا تصمیمی در خصوص تقویت پایبندی به معاهده صلح با اسرائیل اتخاذ کند.

 

 


چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:36 عصر

همزمان با دعوت از تجزیه طلبان و فخرآور صورت گرفت؛

شکست پروژه جدید ربع پهلوی با استعفای اعضای اصلی شورای موسوم به ملی

 

تلاش مذبوحانه ربع پهلوی برای موج سواری بر ضد انقلاب خارج نشین با بن بست‌های جدی مواجه شده است.

به گزارش اول نیوز،چند هفته‌ای است که شاهزاده خود خوانده خانواده ورشکسته پهلوی تمام عزمش را جزم کرده تا بلکه بتواند با ژستی به اصطلاح ملی گرایانه بقیه اپوزیسیون را به زیر پرچم سلطنت طلب‌ها بیاورد، به طوریکه جلسات با تجزیه طلبان کرد را نیز در دستور کار خود قرار داده، اما حلقه‌های دیگر ضد انقلاب که هر کدام ادعای فرماندهی این قبیله ورشکسته را دارند در مقابل آن واکنش نشان می‌دهند.این خودسرانه عمل کردن‌های ربع پهلوی تحت عنوان شورای ملی! توسط دیگر اپوزوسیون با عناوینی چون مجهول الهویه بودن و خود رایی عمل کردن به اعتراض گرفته شده است.

در جدیدترین این اعتراض‌ها تارنمای ضد انقلابی ایران گلوبال از استعفای برخی از اعضای این تشکل که از نهادهای اصلی شورای موسوم به ملی منسوب به ربع پلهوی هستند، خبر داده است.

امین موحدی و امیرحسین موحدی که خود از اعضای این تشکل وابسته به ضد انقلاب هستند، در اعلامیه استعفای خود این چنین از پشت پرده ژست‌های ربع پهلوی و تقلب و جعلش سخن گفته‌اند:"بدینوسیله با توجه به شرایط حاکم بر نهاد و تقلب و جعل در سطوح بالای آن و عدول از اصل فرا جناحی از این نهاد استعفا می‌کنیم".

این دو عضو ضد انقلاب همچنین اعمال خود رأیی هیئت امنا و ارتباط با افراد مشکوک همچون امیر عباس فخر آور و حضور و نفوذ افراد ناسالم دیگر با تشویق برای به پیوستن خود سرانه به شورایی مجهول الهویه به نام شورای ملی‌! به ریاست ربع پهلوی را بدون مشورت با خودشان به عنوان اعضای دفتر سیاسی این نهاد ضد انقلابی محکوم کرده و از علل استعفای خود برشمرده‌اند.

 


چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:35 عصر

رفت‌وآمد عوامل فارسی‌وان و جم به‌ ایران!

یک منبع موثق و نزدیک به شبکه جم‌تی‌وی اعلام کرد شماری از کسانی که در شبکه فارسی‌وان فعالیت می‌کردند برای امکان سفر به ایران به شبکه جم‌تی‌وی پیوسته‌اند و مدیر این شبکه به این نیروها قول داده که امکان‌تردد آنها را به داخل کشور فراهم کند.

به گزارش وطن امروز،این منبع افزود: یکی از این افراد فردی به نام «سارا رهبری» است که سابقا مسؤول خرید سریال و هماهنگی آنها برای دوبله در شبکه فارسی‌وان بوده است که اینک همزمان در هر دو شبکه مشغول فعالیت است.

این منبع خبری تاکید کرد سعید کریمیان، مدیر شبکه جم‌تی‌وی که دفتر بزرگی در تهران خیابان آفریقا دارد به وی اعلام کرده از طریق ارتباطاتش در ایران امکان سفر به ایران را برای وی فراهم خواهد کرد به شرطی که در این شبکه مشغول شود.

 


چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:35 عصر

پاسخ مجدد به رجانیوز و حامیان آیت الله مصباح یزدی:

شریعتی ستیزی، مطهری، مصباح و شاخصی به نام رهبر انقلاب

 

امیدوارم حداقل آنچه که حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص پروژه شریعتی ستیزی و مشارکت کنندگان در آن فرموده اند برای سایت رجانیوز و سایر حامیان آیت الله مصباح یزدی فصل الخطاب و عبرت آموز بوده تا بتوان بدون تعصب و با چشم و گوشی باز ، از طریق بررسی خطای راهبردی برخی بزرگان در فرازهایی از تاریخ انقلاب اسلامی ، توشه ای مناسب برای طی طریق امروز و فردای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی فراهم آوریم و از حرکت در مسیر دو قطبی های کاذبی که دشمن در مسیر انقلاب تولید می کند ، احتراز نماییم

عبدالرضا داوری

پس از انتشار یادداشت "سخن ما با آیت الله مصباح یزدی چیست؟" در شبکه ایران ، که در آن از پیگیری پروژه شریعتی ستیزی از سوی آیت الله مصباح یزدی و شاگردانشان در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی انتقاد شده بود، سایت رجانیوز در یادداشتی تحت عنوان "بررسی تفصیلی ماجرای آیت الله مصباح و دکتر شریعتی"  به قلم آقای وحید خضاب(1) در مقام پاسخگویی برآمد. آقای خضاب در این یادداشت تلاش کرده است با استناد به موارد ذیل ، پروژه شریعتی ستیزی آیت الله مصباح یزدی در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را امری متداول و موجه جلوه دهد:
الف- استناد به نظرات مخالف مرحوم علامه طباطبایی ، شهید آیت الله قاضی طباطبایی و آیت الله مهدوی کنی در قبال نظرات و دیدگاههای مرحوم دکتر علی شریعتی
ب-استناد به مکاتبه شهید مطهری با مرحوم امام خمینی(ره) در نفی و طرد اندیشه و شخصیت دکترعلی شریعتی و نیز استناد به اعلامیه مشترک شهید مطهری و مرحوم مهندس بازرگان درباره آثار مرحوم شریعتی
آقای خضاب ذیل همین موضوع می نویسد: « ایراد آقایان به حضرت علامه مصباح یزدی این است که چرا در اوج انقلاب، در جلسات خصوصی به موضوع شریعتی پرداختی، این خلاف مشی امام بود و البته تحریف بزرگ را در همین جا مرتکب شده و اینچنین جلوه داده اند که جریان شریعتی ستیزی مخصوص حضرت علامه بود و در رأس آن گروهی که شریعتی را نقد می کردند، ایشان قرار داشت.»
در این رابطه ذکر چند نکته مفید خواهد بود:

الف- آیا مخالفتهای آیت الله مصباح یزدی با شریعتی ، محدود به محافل خصوصی بود؟

اولین ایراد به تحلیل آقای خضاب این است که ایشان انتقادات آیت الله مصباح یزدی به مرحوم شریعتی را محصور در جلسات خصوصی تلقی می کند، حال آنکه گزارش سایت رسمی مرکز اسناد انقلاب اسلامی - که همواره در مخالفت با مرحوم شریعتی و تجلیل از آیت الله مصباح یزدی ید طولایی داشته است - به هیچ وجه  نظر آقای خضاب و سایت رجانیوز را تائید نکرده و اتفاقا شیوه برخورد آیت الله مصباح یزدی با مرحوم دکتر شریعتی را آنچنان تنش زا توصیف می کند که آیت الله شهید دکتر بهشتی به ناچار در درگیریهای فکری و فیزیکی ایجاد شده در مدرسه حقانی مداخله می کند.مداخله آن شهید مظلوم نهایتا به  استعفای اعتراض آمیز آیت الله مصباح یزدی از مدرسه حقانی و اخراج 18 نفر از شاگردان ایشان منجر می شود.به روایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره این واقعه دقت فرمایید:" نفوذ اندیشه های شریعتی در مدرسه حقانی با واکنش آیت الله مصباح مواجه شد و همین امر دو جبهه را در میان طلاب مدرسه حقانی شکل داد: گروهی مخالف سرسخت شریعتی و گروهی دیگر دوستدار و حامی جدی او شدند. مشاجرات این دو گروه حتی گاهی موجب بروز بداخلاقی هایی میان آنها میشد تا حدی که شهید بهشتی در سخنانی در جمع طلاب این مدرسه از مشاجرات میان هر دو گروه از طلاب به شدت انتقاد کرد. شهید بهشتی در عین حال روش آیت الله مصباح را در نقد شریعتی نپسندید و بر برخی از مواضع ایشان خرده گرفت، ولی آیت الله مصباح که مخالفت با اندیشه های شریعتی را تکلیف شرعی خود میدانست و از وضعیت موجود مدرسه ناراحت بود، تصمیم گرفت تا از ادامه همکاری با آن مدرسه استعفا دهد. استعفای آیت الله مصباح نه تنها جو متشنج مدرسه را آرام نکرد، بلکه بر شدت اختلافات افزود. هیئت مدیره نیز تصمیم گرفت برای کنترل جو مدرسه شش نفر از موافقان و شش نفر از مخالفان سرسخت شریعتی را از مدرسه اخراج کند. با اجرای این تصمیم هیجده نفر دیگر از مخالفان دکتر خواستار بازگشت دوستان خود به مدرسه شدند و اعلام کردند که در صورت عدم برگشت دوستانشان به مدرسه به جمع شش نفرهی آنها خواهند پیوست، اما هیئت مدیره همچنان بر اخراج آنها اصرار ورزید و بدین ترتیب 18 نفر دیگر از مدرسه بیرون رفتند و حلقهی اولیهی شاگردان مصباح شکل گرفتامام خمینی که در آن مقطع طرح هر مسئله ای جز مبارزه با شاه و تشکیل حکومت اسلامی را انحراف از مسیر انقلاب میدانست، با ارسال پیامی به ایران خواستار پایان دادن به مباحث اختلافبرانگیزی چون کتاب "شهید جاوید" و "مسئله علی شریعتی" شد."(2)
بنابراین ملاحظه می فرمایید که برخلاف نظر آقای خضاب ، برخوردهای آیت الله مصباح یزدی با مرحوم شریعتی به هیچ وجه محدود به جلسات خصوصی نبوده و جبهه بندی و درگیری و قهر و استعفا در مدرسه حقانی حداقل پیامدهای شیوه برخورد آیت الله مصباح یزدی با مرحوم شریعتی بوده است.

ب- تفاوت شهید مطهری با آیت الله مصباح یزدی در شیوه برخورد با شریعتی
 

استناد آقای خضاب به نامه استاد شهید مرتضی مطهری ، که در نفی و طرد فکری و شخصیتی مرحوم شریعتی خطاب به امام خمینی(ره) نگاشته شده ، برای اثبات نقش آفرینی شهید مطهری در پروژه شریعتی ستیزی ، طی سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مشابهت سازی بین شیوه برخورد شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی ، نیز قیاسی مع الفارق است. این درست است که شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی هر دو بر اندیشه های شریعتی انتقادات جدی وارد می نمودند اما تفاوت این دو بزرگوار در شیوه برخورد با شریعتی بسیار بارز و مشهود است. نامه شهید مطهری به امام خمینی (ره) در سال 1356 که مورد استناد آقای خضاب قرار دارد، نامه ای محرمانه است که سالها پس از انقلاب منتشر شده است.انتشاراین در سالهای مبارزه با رژیم پهلوی از سوی شهید مطهری مانند پاشیدن بنزین بر آتش پروژه شریعتی ستیزی بود و بر همین مبنا بود که شهیدمطهری نامه خود را در قالبی محرمانه خطاب به امام خمینی(ره) ارسال نمود.شهید مطهری برخلاف آیت الله مصباح یزدی که برای مقابله با شریعتی راه قهر با شهید بهشتی و مدیریت مدرسه حقانی را در پیش گرفت ، نه تنها نامه محرمانه خود خطاب به امام خمینی(ره) را علنی نساخت بلکه تلاش نمود از طریق انتشار عمومی اعلامیه ای مشترک
  با مرحوم مهدی بازرگان آتش برآمده از اختلافات پروژه شریعتی ستیزی را خاموش نماید. شهید مطهری در این اعلامیه از جنجال سازی حول مسئله دکتر شریعتی انتقاد کرده و آن را موجب اتلاف وقت و انصراف طبقات جامعه از مسائل اساسی و حیاتی دانسته که موجب بهره برداری دستگاههای مغرض خواهد شد.به بخشی از این اعلامیه توجه فرمایید:" نظر به اینکه مسائل مربوط به مرحوم دکتر علی شریعتی، مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آن‌ها از مسائل اساسی و حیاتی و وسیله بهره‌برداری افراد و دستگاه‌های مغرض گردیده است، این‌جانبان تبادل نظر در این مسائل را ضروری دانستیم و در یک سلسله مذاکرات به این نتیجه رسیدم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم و با توجه به این‌که بیشترین افراد که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند، از قشر حقیقت‌طلب‌اند، وظیفه شرعی دانستیم، عقاید و نظریات مشترک خود را در این زمینه نخست به طور اجمال و سپس به طور تفضیل به اطلاع عموم و به ویژه این قشر برسانیم. باشد که وسیله خیری برای رهایی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که البته موجب رضای خدای متعال خواهد بود. "(3)
شهید مطهری سپس در ادامه همین اعلامیه ضمن رد وجود گرایش غیر اسلامی در اندیشه های مرحوم شریعتی ، اشتباهات وی در مسائل اصولی اسلام را یادآور شده و می نویسد:"آن‌چه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایش‌هایش و یا استنباط‌ها و اظهار‌نظر‌هایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشته‌های او منعکس است. این‌جانبان که علاوه بر آشنایی به آثار و نوشته‌های مشارالیه، با شخص او فی‌الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبت‌هایی از قبیل سنی‌گری و وهابی‌گری به او بی‌اساس است و او در هیچ یک از مسائل اصولی اسلام، از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت، گرایش غیراسلامی نداشته است. ولی نظر به این‌که تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود و هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد، تا آن‌جا که گاهی از مسلّمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بی‌خبر می‌ماند، هر چند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه می‌افزود، در مسائل اسلامی حتی در مسائل اصولی دچار اشتباهات فراوان گردیده است که سکوت در برابر آن‌ها ناروا و نوعی کتمان حقیقت است."(4)
 
شهید مطهری در پایان این اعلامیه و با رویکردی هوشمندانه که خاموش کردن آتش پروژه شریعتی ستیزی را هدفگذاری می نمود از آحاد جامعه دعوت می نماید که نظریات مستدل و بی غرض خود را پیرامون شریعتی در اختیار ایشان قرار داده تا بدون توجه به طرفداران متعصب و دشمنان مغرض به نقد و بررسی آراء شریعتی بپردازند. به بخش پایانی اعلامیه شهید مطهری توجه فرمایید:" با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و اینکه خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بی‌غرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد و به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آن‌ها داد، این‌جانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به طرف اسلام بدون مجامله و پرده‌پوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمن مغرض، طی نشریاتی نظریات خود را درباره مطالب و مندرجات کتاب‌های ایشان بالصراحه اعلام داریم. از خداوند متعال مدد می‌طلبیم و از همه افرادی که بی‌غرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار ‌دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد."(5)
بنابراین ملاحظه می فرمایید که برخلاف نظر آقای خضاب ، شهید مطهری با توجه به شناختی که از فضای عمومی جامعه دارد نظرات قطعی خود پیرامون شریعتی را به صورت محرمانه و صرفا جهت استحضار رهبری انقلاب مکتوب می سازد و در مقابل ، کنش او در عرصه عمومی به نحوی است که آتش اختلافات به خاموشی گراید و البته در بخش بعدی خواهید دید که حتی همین شیوه ملایمتر شهید مطهری در برخورد با مرحوم شریعتی در قیاس با شیوه برخورد آیت الله مصباح یزدی نیز با انتقاد و مخالفت حضرت آیت الله خامنه ای مواجه بوده است.

ج- انتقاد صریح حضرت آیت الله خامنه ای از شیوه  برخورد شهید مطهری با شریعتی

اما نکته قابل تاملی که متاسفانه مورد غفلت آقای خضاب ، سایت رجانیوز و سایر حامیان آیت الله مصباح یزدی قرار گرفته ، این است که استناد ایشان به مکاتبه محرمانه شهید مطهری با امام خمینی(ره) در اثبات صحت اقدام آیت الله مصباح یزدی برای برخورد با شریعتی در  شرایطی صورت گرفته است که این اقدام شهید مطهری با انتقاد صریح حضرت آیت الله  خامنه ای مواجه است.رهبر اندیشمند و فرزانه انقلاب اسلامی پیش از این صراحتا از محتوای نامه  شهید مطهری به امام خمینی(ره) انتقاد کرده و آن را بزرگنمایی و مبالغه آمیز می خوانند. حضرت آیت الله خامنه ای در حاشیه ای که بر کتاب «جریانها و سازمانهای مذهبی - سیاسی ایران» تالیف حجت الاسلام رسول جعفریان نگاشته اند از رفتار تند و همراه با سوءظن شهید مطهری نسبت به دکتر شریعتی که در نامه ایشان به امام خمینی(ره) منعکس است انتقاد نموده  و قضاوت شهید مطهری درباره مرحوم شریعتی را نمی پسندند. ایشان در این زمینه می نویسند: «نظرات مرحوم شهید مطهری درباره شریعتی - چه در آغاز آشنائیشان که تا دو سه سال از وی به نحو شگفت آوری ستایش می کرد و چه در سالهای بعد که از او به نحو شگفت آوری مذمت می فرمود - غالبا مبالغه آمیز ... بود. در همین مطالبی که ایشان به امام مرقوم داشته، نشانه های بزرگنمایی آشکار است. برخی دیگر از دوستان ما از جمله مرحوم شهید بهشتی نیز همین نظر را در باره اظهارات شهید مطهری داشتند.» (6)
حضرت آیت الله خامنه ای در این یادداشت با نظر شهید مطهری که مکاتبات شریعتی با ساواک و مقالات او در روزنامه کیهان را دلیلی بر همکاری شریعتی با رژیم پهلوی قلمداد می کند ، مخالفت نموده و معتقدند که نامه نگاری شریعتی با ساواک و انتخاب محتوای خاص در این نامه ها، یک تاکتیک به قصد فریب دستگاه حکومت شاه تلقی می شود.حضرت آیت الله خامنه ای در این باره می نویسند: «به نظر من و با شناختی که از دکتر داشتم، وی تلاش کرد تا از وجود نقاط مشترک خود با دستگاه مانند ضدیت با مارکسیسم و انتقاد از روحانیت استفاده کند و ساواک را درباره خود به طمع بیندازد و در واقع آنها را فریب دهد و موفق شد. شاکله او با نوکری ساواک سازگار نبود. حداکثر این بود که وی اهل خطر کردن در مبارزه با دستگاه نبود و مایل بود در حاشیه عرصه مبارزه قرار داشته باشد... در سال 54 که من از زندان آمدم و همه به دیدن من می آمدند، او به منزل من نیامد و برای دیدار من منزل جوانی از دوستان مشترکمان را معین کرد و چند ساعتی با هم بودیم .»(7)
حضرت آیت الله خامنه ای در گفتاری دیگر از مخالفت امام خمینی(ره) با شیوه امثال شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی در برخورد با مرحوم شریعتی خبر داده و می نویسند:«در اوج مبارزات که می توان گفت مراحل پایانی قیل و قال های مربوط به شریعتی محسوب می شد ، امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نامی از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست، نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرو نشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینجور بیان کرده بودند( چیزی نزدیک به این مضمون)
 
نباید به خاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش او را بکوبیم . این صحیح نیست این دقیقاً نشان می داد موضع درست را . در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی، ممکن بود او اشتباهاتی بعضاً در مسائل اصولی و بنیانی تفکراسلامی داشته باشد...مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند بی گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی کنم که این اشتباهات کوچک بود. اما ادعا می کنم که در کنار آنچه که ما می توانیم اشتباهات شریعتی نام بگذاریم، چهره شریعتی از برجستگی ها و زیبائیها هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او برجستگی های او را نبینیم.»(8)
حضرت آیت الله خامنه ای در عین حال مطرح شدن اندیشه های شهید مطهری در فضای عمومی جامعه را نیز مرهون و مدیون تلاشهای مرحوم شریعتی در جلب نظر جوانان روشنفکر و تحصیل کرده به اسلام دانسته و می گویند:« بعد از بلوغ شریعتی در عرصه روشنفکری و بر منبر روشنفکری اسلامی بسیار بودند کسانی که معلمان شریعتی بودند اما کشف نشده بودند، ولی کشف شدند... مطهری در سایه و یا در پرتو حسن ظن و اقبالی که جوان روشن بین روشنفکر و نسل تحصیل کرده به اسلام پیدا کرده بود شناخته شد قبلأ مطهری را همکارها و همدرس‌ها و شاگردهایش فقط می‌شناختند، طلوع مطهری در آفاقی شد که آن آفاق را از لحاظ جو کلی کوشش‌های شریعتی به وجود آورده بود و یا در آن سهم بسیار بزرگی داشت. »(9)
حضرت آیت الله خامنه ای به صراحت پروژه شریعتی ستیزی و ایجاد چنین دوقطبی های کاذبی را نقشه ساواک و فاجعه آمیز دانسته که عده ای را خواسته یا ناخواسته دچار درگیریهای بیهوده نموده است.به این بخش از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای که در مراسم سومین سالگرد درگذشت مرحوم شریعتی بیان شده ، توجه فرمایید:« دشمن در آن وقت خوب فهمید که به کجا تکیه کند. نقشه اختلاف افکنی و در این نقشه دشمن یک جانبه بازی نکرد بلکه دو جانبه بازی کرد. از دو طرف دو جناح و دو جبهه را به جان هم انداخت. کسانی را به بهانه اشتباهات شریعتی آنچنان برانگیخته کرد که حاضر شدند بگویند این(شریعتی) حتی دین ندارد، سنی بودن پیشکش! معتقد به الله و معتقد به نبوت هم نیست. متقابلاً عده ای را وادار میکردند که بیایند به مردم و جوانها بگویند بفرمائید اسلام یعنی این! مسلمانها یعنی این! روحانیت یعنی این! تبلیغ اسلامی حوزه علمیه یعنی این! که این اندیشه ها و این آرمانها و این هدفها و این سوز و این گداز را بی دینی میداند. این بازی گرفت و به طور فاجعه آمیزی هم گرفت و آن کسانی که در این میانه می ایستادند و به دو طرف هشدار میدادند، به یک طرف میگفتند برای اشتباهات کوچک، برای خطاها و لغزشهای قابل اغماض، اصالتها و ارزشهای بزرگ را فراموش نکنید و به قول خود شریعتی مجازات را به قدر گناه بدهید و نه بیشتر، او خودش هم میگفت من اشتباهاتی دارم، اما مجازاتی که بعضی از آقایان برای من در نظر میگیرند صد برابر بزرگتر از اشتباه من است. اگر صد برابر بزرگتر نبوده ده برابر بزرگتر بود و به این طرف بگویند موضع عکس العملی انفعالی پیدا نکنید. آن کسی که به نام حوزه علمیه کتاب مینویسد سر تا پا فحش، به دلیل فحاشی هایش جزء حوزه علمیه نیست. حوزه علمیه جای عالمانه سخن گفتن است و نه عامیانه تهمت و افتراء و فحش . این عده ای که این وسط را گرفته بودند اتفاقاً از دو طرف میخوردند. عدهای به اینها میگفتند روشنفکرزده و عدهای میگفتند مرتجع و این دلیل آن بود که نقشه سازمان امنیت خیلی خوب گرفته بود!
  در سوی دیگر انتقاد تبدیل شد به فحاشی و این اختلاف به دو حرکت شدید متخاصم مبدل شد و بعد از آن همه کوشش و تلاش که توانسته بود روحانیت و جوان را کنار هم قرار بدهد این دو بتدریج با هم قهر میکردند و از هم رو برمیگرداندند.»(10)

د- جمع بندی:

همانگونه که ملاحظه کردید حضرت آیت الله خامنه ای درگیری بر سر اندیشه ها و آثار مرحوم شریعتی را از سوی تمام کسانی که این موضوع را دنبال می کردند ، چه شهید مطهری و چه آیت الله مصباح یزدی و شاگردانشان  را امری «فاجعه آمیز» دانسته و به صراحت از مخالفت امام خمینی(ره) و بزرگانی چون شهید بهشتی با این قبیل اقدامات سخن می گویند و دوقطبی سازی کاذبی که بر سر اندیشه های شریعتی در دوران رژیم پهلوی ایجاد شده بود را طرح و نقشه ای از سوی ساواک می دانند که متاسفانه بدلیل غفلت برخی بزرگان که نظراتشان نیز مورد استناد مقاله رجانیوز و آقای خضاب قرار گرفته است ، آتش پروژه دوقطبی سازی ساواک در خصوص آثار شریعتی ، جامعه را در بر می گیرد.
در پایان امیدوارم حداقل آنچه که حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص پروژه شریعتی ستیزی و مشارکت کنندگان در آن فرموده اند برای سایت رجانیوز و سایر حامیان آیت الله مصباح یزدی فصل الخطاب و عبرت آموز بوده تا بتوان بدون تعصب و با چشم و گوشی باز ، از طریق بررسی خطای راهبردی برخی بزرگان
  در فرازهایی از تاریخ انقلاب اسلامی ، توشه ای مناسب برای طی طریق امروز و فردای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی فراهم آوریم و از حرکت در مسیر دو قطبی های کاذبی که دشمن در مسیر انقلاب تولید می کند ، احتراز نماییم و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین.

 


چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:33 عصر

فاجعه در طراحی لباس تازه پرسپولیس+عکس

در طرح اولیه این پیراهن 6 خط بر روی دوش راست و 6 خط بر روی دوش چپ بازیکنان بود؛ که می گفتند به نشان 6 تایی ها و از این حرف ها بوده! ولی با کمال تعجب دیروز در بازی با نفت تهران دیدم که در این طرح دستکاری ای شده و 6 خط به 7 خط و طرح خط ها به کلمه لا اله الا الله تغییر یافته.. اینکه نوشتن این لفظ مقدس بر روی لباس، مستلزم رعایت نکات و احتیاط فراوان است بحثی است قابل تامل.. ولی نکته قابل توجه این است که روی دوش چپ کلمه « لا اله ا » و روی دوش راست کلمه « لا الله » نوشته شده است.

به گزارش افکارنیوز، یکی از کاربران اینترنت در مطلبی درباره لباس تازه تیم فوتبال پرسپولیس توضیحات جالبی داده است که شرح آن در ادامه می آید:

سکانس اول:

شرکت آلمانی آل اشپرت (
uhlsport  ) محبت کرده اند و پیراهنی اختصاصی را برای تیم پرسپولیس طراحی کرده اند. من آدم فوتبالی ای نیستم ولی در طراحی دستی دارم.. به همین جهت تصمیم گرفتم این پست را بزنم.

در طرح اولیه این پیراهن
6 خط بر روی دوش راست و 6 خط بر روی دوش چپ بازیکنان بود؛ که می گفتند به نشان 6 تایی ها و از این حرف ها بوده! ولی با کمال تعجب دیروز در بازی با نفت تهران دیدم که در این طرح دستکاری ای شده و 6 خط به 7 خط و طرح خط ها به کلمه لا اله الا الله تغییر یافته.. اینکه نوشتن این لفظ مقدس بر روی لباس، مستلزم رعایت نکات و احتیاط فراوان است بحثی است قابل تامل.. ولی نکته قابل توجه این است که روی دوش چپ کلمه « لا اله ا » و روی دوش راست کلمه « لا الله » نوشته شده است.

البته ممکن است که مسئولین طراحی این لباس نیتی خیر داشته اند اما در این صورت نیز جدا نویسی کلمه مورد نظر سبب بروز فاجعه ای به تمام معنا شده است.


همه می دانند که طراحان همیشه سعی می کنند با طرح خود، با بینندگان سخن بگویند و همیشه سعی میکنند در طرح های خود از نشانه ها و نمادها استفاده کنند.
بر اساس همین اصل قطعا یک چنین طراحی ای از نگاه طراحش بدون قصد نبوده... ولی چرا در تمام پروسه تولید این لباس هیچکدام از مسئولین محترم این ریزبینی را به خرج نداده اند جای بسی تاسف است.

سکانس دوم:
حضرت آیت الله بهجت پس از کنفرانس برلین سخنرانی ای برای طلاب داشته اند که به همین تیتر در اینترنت قابل دانلود است.. در این صوت، حضرت آیت الله بهجت رضی الله عنه می فرمایند:
«بسم الله الرحمن الرحیم... چه باید بکنیم... چه کار کردیم که به این چیزها مبتلا می شویم؟! فکر این را باید بکنیم.. چه کار کرده ایم که مانده ایم بی سرپرست.. اشکال در این است که خودمان را اصلاح نمی کردیم و نکردیم و نخواهیم کرد!» ایشان در ادامه بدین مضمون سخن می گویند آنچه ما را به این بلاها مبتلا می کند رفتار و کردار خود ماست!

سکانس سوم:
کارگردان قبطی با حمایت آمریکا و اسرائیل فیلمی می سازد و به ساحت مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اهانت می کند. همه مسلمان ها اعتراض می کنند و سفارت خانه ها محاصره می شوند و ... .

سکانس چهارم:
بهجت عارفان ادامه میدهد: « حاضر نیستیم خودمان را اصلاح کنیم؛ اگر حاضر بودیم خودمان را اصلاح کنیم به این بلاها مبتلا نمی شدیم... ما می خواهیم هر چه دلمان می خواهد بکنیم ولی دیگران حق ندارند... نه... حق ندارند اساعه ای بکنند..»

 

 

 


چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:32 عصر

به کارگیری جنسیت در جهت منافع سیاسی

بازخوانی استفاده ابزاری از زنان در جریان فتنه 88

 

این نوشته تحلیلی از بهره برداری سیاسی جریان فتنه از جنبش موسوم به زنان در ایران است.

 

 

مقدمه :
این نوشته تحلیلی از بهره برداری سیاسی جریان فتنه از جنبش موسوم به زنان در ایران است. موضوعی که شاید باور آن بدون استناد به آمار و ارقام اندکی دور از واقعیت تبلیغ شده به نظر آید اما با اندکی تامل در محورهای تبلیغاتی لیدر های جریان فتنه می توان به خوبی این مسئله را استنتاج کرد.

جنبش های اجتماعی، سیاست و زنان :
اندیشمندان حوزه جامعه شناسی ، جنبش های اجتماعی را “تلاش جمعی برای پیشبرد منافع مشترک یا تامین هدف مشترک از طریق کنش هایی بیرون از حوزه نهادهای مستقر” (2)
تعریف می کنند. تعریفی که با ترسیم همگرایی، بدنبال نزدیک کردن جریانات اجتماعی برای دستیابی به هدفی حداقلی و البته اساسی است.
لذا با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم که برخی احزاب سیاسی با هدف جلب همکاری اقشار مختلف زنان، اقدام به طرح شعارهای جنسیتی می کردند. مسئله ای که اوج آن را می توان در فعالیت های تشکیلاتی و جذب دختران به سازمان مجاهدین خلق(منافین) در دهه های 50 و60
مشاهده کرد.
اما با خروج منافقین از عرصه سیاسی ایران ، پروزه استفاده ابرازی از مقولات جنسیتی تا دهه 70
مسکوت ماند تا این که پس از جنگ تحمیلی، ماهیت جنبش موسوم به زنان در ایران دچار دگردیسی شد و علیرغم طرح شعارهای جنسیتی و ادعای استقلال از کانون های قدرت، این جنبش به ظاهر غیر دولتی، در دولت اصلاحات به نزدیکی با بخشهای از حاکمیت سیاسی نظیر مجلس و دولت متهم شد.
به طوریکه پس از روی کار آمدن دولت اول دکتر احمدی نژاد جنبش زنان از حرکتی شبه روشنفکری و اجتماعی به جبهه ای سیاسی تغییر ماهیت داد. در این دوره بسیاری از حرکات تشکیلاتی در قالب «کمپین های زنان»، شکل گرفت که مهمترین دستاوردهای آن را می توان در «گسترش خواست های فمنیستی در جامعه و بین مردم، انتشار منشور ویژه حقوق زنان سه کاندیدا از چهار کاندیدای ریاست جمهوری سال 88
و کمپین یک میلیون امضا» دانست.

ارتباط جریان فتنه 88
با فمنیست های وطنی:
در تبیین میزان و محتوای رابطه جنبش زنان و جنبش سبز و بررسی نسبت این دو با یکدیگر، آراء و نظریه های بسیار متنوعی در جامعه ما وجود دارد اما برای سهولت فهم می توان آنها را به چند گروه تقسیم کرد:
1- نظریاتی که جنبش دموکراسی خواهی را «مقدم» بر جنبش زنان می داند و معتقد است: “دموکراسی سه مرحله دارد: اول مرحله تمهید؛ دوم مرحله گذار که در آن ساز و کارهایی تعبیه می شود تا مرتب انتخابات برگزار شود، روزنامه ها آزادی داشته باشند و ...، سوم مرحله تحکیم دموکراسی. پس در جامعه ای که هنوز گذار به دموکراسی انجام نشده، جنبش مستقل زنان ممکن نیست.” (3)

2- این دسته از نظریات به تقدّم و تأخّر مراحل دموکراسی باور ندارد و معتقد است“می توان گفت که گذار به دموکراسی مانند توافق بر سر قواعد و شکل و روند بازی معینی است.... یکی از اشکال عمدهء گذار به دموکراسی از طریق بسیج توده ها از پایین و تحمیل سازش میان نخبگان بدون اعمال خشونت است.” (4)

حال بر اساس این دو نظریه می باید پرسید جنبش زنان و فتنه 88
چه تاثیراتی بر یکدیگر داشته اند؟

نگاه ابزاری فتنه گران به مقوله جنسیت
با بررسی مواضع و بیانیه های دو فردی که به عنوان سران فتنه (موسوی و کروبی) شناخته می شوند در کنار افراد دیگری که در حلقه مدیریت اعتراضات موثر بوده اند و یا سعی داشته اند بر آن تاثیر گذار باشند( مانند زهرا رهنورد و محمد خاتمی)، می توان به نگاه ابزاری جریانات سیاسی حامی فتنه به مقوله جنسیت و جنبش موسوم به زنان پی برد.
الف ) محتوای بیانیه های جریان فتنه 88

نوع ادبیاتی که در هر بیانیه برای مخاطب قرار دادن و یا هدف قرار دادن، انتخاب شده است، توجه نویسنده به آن گروه در زمان نگارش را نشان می دهد .از 46 بیانیه و نامه و سخنرانی افراد موثر در فتنه 88 ، 18 بیانیه از طرف موسوی صادر شده است، 12 بیانیه و نامه از طرف کروبی، 6 بیانیه و مصاحبه از طرف رهنورد، 1 بیانیه از طرف خاتمی، 5 بیانیه و گفتگو و نامه از طرف اتاق فکر 5 نفره لندن (کدیور، سروش، مهاجرانی، گنجی، بازرگان) و 3
بیانیه به طور مشترک از طرف موسوی و کروبی.
در بررسی مطالب بیانیه های مذکور تا مهرماه 1388 (اواسط حیات 8 ماه فتنه 88) 47.8 درصد از بیانیه ها “مردم” را هدف قرار داده اند و در این مدت تنها در 17.4 درصد آنان “زنان و مردان” مورد خطاب قرار گرفته اند اما با نزدیک شدن به روزهای پایان حیات فتنه 88 در دی ماه 1388
، تاکیدات بر عنصر جنسیت فزونی می یابد.
به طوریکه در برآوردهای آماری بدست آمده از بیانیه های مورد بررسی، در 47.8 درصد موارد نشانگاه مطلب مردم بوده اند در حالیکه در23.9 درصد زنان به تنهایی نشانگاه بیانیه اند. در این میان نگاه جنسیتی و ابزاری جریان فتنه به جامعه باعث شده تا تنها در 6.5 درصد بیانیه ها فقط مردان و در4.3
درصد زنان و مردان به همراه مردم نشانگاه بیانیه ها باشند.
نکته جالب این است که اعتراض به برخورد با زنان حدود سه برابر اعتراض به دیگر معترضان (اشاره به مردم و یا مردان)، فارغ از جنسیت، است.
این مسئله در ماههای پایانی فتنه 88 تشدید شده بطوریکه در اسفند ماه 88 ، 100
درصد بیانیه های صادر شده به موضوع خاص زنان اختصاص یافته است.
این روند در خرداد 89 نیز ادامه یافت به طوریکه 60 درصد بیانیه ها با هدف زنان و 20 درصد با هدف “زنان و مردان” و نیز 20
درصد با هدف “مردم” منتشر شد.

ب) بزرگنمایی مسائل زنان با هدف بهره برداری سیاسی
از بین موضوعات و مطالبات زنان که در دهه80 مطرح بوده می توان به کمپین یک میلیون امضا (نقد 10
قانون ازدواج- طلاق- دیه- ارث- شهادت- سن مسئولیت کیفری- قتل های ناموسی- تعدد زوجات- حضانت- تابعیت)، انتقاد به لایحه حمایت از خانواده، طرح ادعای تبعیض علیه زنان، مطالبه برابری حقوقی زن و مرد در قضاوت و مدیریت اشاره کرد.
لذا در بین 46 بیانیه صادر شده از سوی 5 لایه ی مختلف فتنه 88 ، در 37.2 درصد به یک یا چند مورد از موارد بالا اشاره شده است. این در حالیست که درصد اشاره شده به این مطالبات با گذشت زمان تقریبا سیر صعودی داشته و از خرداد 88 با اشاره حداقلی 14.28 درصدی شروع و بعد از یک سال در خرداد 89 به 60
درصد اشاره به مطالبات زنان در مجموع بیانیه ها رسیده است.
اگر مطالبات بررسی شده زنان در این بیانیه ها را به طور کلی در سه موضوع حذف یا رفع خشونت، رفع تبعیض و نیز برابری حقوقی زن و مرد تقسیم کنیم، در 20.9 درصد به رفع خشونت از زنان، در 7 درصد از بیانیه ها به رفع تبعیض از زنان و در 9.3
درصد از بیانیه ها به هر سه مورد اشاره شده است.
این رویکرد با ریزش بدنه اجتماعی فتنه در طول زمان رابطه مستقیمی داشته و همزمان با کاهش کمی معترضان، موضوعات مورد توجه فتنه گران در خصوص وضعیت زنان نیز رنگ و بویی تبلیغی و تهییجی به خود می گیرد به طوریکه رفع خشونت از زنان در 100 درصد، بیاینه های اشاره کننده به مطالبات زنان، در ماه مهر ذکر آورده شده است. اما از دی به بعد رفع تبعیض و برابری حقوقی هم به تدریج به مطالبات اضافه می شود، تا اینکه در اسفند ماه هر سه مورد در 66
درصد از بیانیه ها با ذکر مطالبات زنان، مطرح می شود

منابع :
1- ‏‏‏‏گیدنز?‏ جامعه شناسی?‏‏‏‏ ترجمه حسن چاووشیان‏?‏‏ 1386، صفحه 634

2- جنبش زنان و گذار به دموکراسی، مصاحبه با حمیدرضا جلایی پور، سایت تا قانون خانواده برابر، 2 تیر 89

3- موج جدید نظریه های گذار به دموکراسی، مقاله مستخرج از طرح پژوهشی مطالعه تطبیقی گذار به دموکراسی با حمایت مالی معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، دفتر نخست گذار به دموکراسی، حسین بشریه، 1384

 


چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:26 عصر

برگ ویژه خبر

                                                                                         تاریخ :   1391/06/29

                                   شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان                          

                                                                             سهامی خاص

مقصد خبر : پیک برق و رسانه های گروهی  

       منبع خبر : روابط عمومی شرکت توزیع برق گلستان

 

نائب قهرمانی مدیریت توزیع برق ترکمن

در مسابقات فوتسال هفته دولت

 

 

     گرگان روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان تیم فوتسال مدیریت توزیع نیروی برق شهرستان ترکمن در مسابقات فوتسال هفته دولت نائب قهرمان شد.

 

      به گفته مهندس رضا شهمرادی مدیریت توزیع نیروی برق شهرستان ترکمن در این مسابقات که به مناسبت ایام هفته دولت، روز پزشک و کارمند در بین ادارات شهرستان ترکمن برگزار شد، تیم فوتسال مدیریت توزیع نیروی برق شهرستان ترکمن به مقام نائب قهرمانی دست یافت.

 

      در این دوره از مسابقات بازیکنانی همچون مهندس رضا شهمرادی،     علی رضا دامغانی فر، اژدر مهدی زاده، شاهین ایری، مهدی صعودی، خالد چوگان، محمد علی نژاد، امید پیرامون و عبدالقیوم حسنقلی تیم مدیریت توزیع نیروی برق شهرستان ترکمن را همراهی می کردند.

 

روابط عمومی مدیریت توزیع برق شهرستان ترکمن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مسئول ارتباط با رسانه ها :  مصطفی عربی                                                             تائید کننده : ابوالفضل اکبری

                                                                                                             مدیر دفتر روابط عمومی

 

 


چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:24 عصر

آمریکا باید برای پخش این فیلم توهین آمیز مجازات شود

   

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود ، توهین به ساحت مقدس پیامبر(ص) را خطرناک تر از اقدام صهیونیست ها در به آتش کشیدن بخشی از مسجد الاقصی دانست.

دبیرکل حزب الله لبنان سید حسن نصرالله 

 

شبکه المنار، وی سکوت درباره توهین به ساحت پیامبر اعظم را بسیار اشتباه خواند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: امروز دفاع از ساحت مقدس پیامبر(ص) به معنای دفاع از تمامی مقدسات و تمامی ادیان و پیامبران الهی است .

وی تاکید کرد که انتشار این فیلم موهن اتفاقی بزرگ و خطرناک است، اما بدتر از آن اصرار سایت های منتشر کننده این فیلم بر ادامه انتشار آن است.

سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه پیامبر اکرم بعد از خداوند متعال مقدس‌ترین شخصیت برای مسلمانان است، گفت: من اعتقاد دارم که آنچه که اتفاق افتاده است، خطرناک تر از حادثه به آتش کشیدن مسجد الاقصی در سال 1969
بود، سکوت در مورد این حجم بالا از توهین نیز یک خطر است و امتی که در مقابل توهین به پیامبرش ساکت بنشیند، این پیام را به اسرائیل خواهد داد که می تواند مسجد الاقصی را نیز آتش بزند.

وی این اقدام را تجاوزی علیه مسلمان دانست و تاکید کرد که برای مقابله با هر تجاوزی علیه ملت چه در عرصه نظامی یا سیاسی یا فکری یا اقتصادی معمولا در دو راستا وارد عمل می شوند، اول شناسایی اهداف و تلاش برای به شکست کشاندن و ممانعت از تحقق این اهداف است و دومین محور فعالیت برای عدم تکرار این تجاوزها است.

رهبر مقاومت اسلامی لبنان در مورد محور اول یعنی اهداف دشمن از این تجاوز ایجاد اختلاف و فتنه میان مسلمانان و مسیحیان را یکی از مهم‌ترین و خطرناکترین اهداف دشمن از توهین های مکرر به مقدسات دینی دانست و گفت که این افراد سعی می کنند و احتمال می‌دهند که مسلمان با مشاهده این تصاویر به دنبال انتقام گیری از اهانت به پیامبر خود خواهند بود، آنها می خواهند جمعیت های مسیحی را مسئول این تجاوز نشان دهند، اما به علت نحوه برخورد علمای دینی و سیاستمداران با این اتفاقات خشم ملت های عربی علیه سیاست های آمریکا ریخته شد، نه علیه مسیحیان که این فیلم توهین آمیز به آنها نسبت داده می شد.

وی تاکید کرد که رسانه های خبری در حالی مسیحیان قبطی را مسئول این توهین می دانند که روحانیون ارشد قبطی به سرعت تهیه این فیلم موهن را محکوم کرده‌اند و این موضوع تاثیر زیادی در از بین رفتن این هدف دشمن داشته است.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد که سازندگان و عوامل فیلم موهن همچنان تهدید می‌کنند که فیلم کامل را منتشر خواهند کرد، این یک نشانه مثبت است که نشان می دهد خشم عمومی مردم به روی آمریکایی ها و اسرائیلی گشوده شده، نه علیه مسیحیان.

دبیر کل حزب الله لبنان در سخنان خود، دفاع از رسول الله (ص) را دفاع از مقدسات، انبیاء و ادیان آسمانی دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد فتنه میان مسلمانان و مسیحیان جهان، هدف اصلی دشمنان از تکرار اهانت به مقدسات است و این بار مسیحیان برای پیشبرد اهداف دشمنان ، وسیله قرار داده شده اند.

نصر الله گفت: خشم ملتها از فیلم موهن به مقدسات اسلامی متوجه آمریکا - و نه مسیحیان- است و نباید کسی در دام فتنه گرفتار شود.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: باید آمریکا به سبب پخش این فیلم توهین آمیز مجازات شود.

نصرالله در ادامه افزود: دولت آمریکا به بهانه آزادی بیان اعلام می کند که اقدامی علیه عاملان ساخت و پخش این فیلم صورت نخواهد داد، حال آن که صاحبان دیدگاه ضد صهیونیستی از سوی آمریکا مجازات می شوند که این امر دال بر مواضع دوگانه آمریکا در قبال آزادی بیان است.

سید حسن نصر الله افزود: آیا مسلمانان حق ندارند از قانونی مشابه قانون مجازات منکرین هولوکاست برخوردار باشد؟

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد باید برای جلوگیری از چنین اقدامهای توهین آمیزی تلاش کرد و فتوی امام خمینی (ره) درخصوص نویسنده کتاب آیات شیطانی، عامل بازدارنده ای برای تکرار نشر چنین کتابی شد.

سید حسن نصر الله افزود باید برای صدور قانون بین المللی و لازم الاجرای منع توهین به ادیان آسمانی و انبیاء تلاش کرد.?

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی امشب خود گفت: شبکه المنار به خاطر انتقاد از رژیم صهیونیستی مورد حمله غربی ها قرار گرفت.

وی افزود: این شبکه در فرانسه به این دلیل محاکمه شد و در بسیاری از کشورهای محدود شد. چطور اینجا آزادی بیان معنی ندارد اما هنگام توهین به مقدسات و ادیان آزادی بیان معنی دارد.

نصرالله در ادامه افزود: دولت آمریکا به بهانه آزادی بیان اعلام می کند که اقدامی علیه عاملان ساخت و پخش این فیلم صورت نخواهد داد، حال آن که صاحبان دیدگاه ضد صهیونیستی از سوی آمریکا مجازات می شوند که این امر دال بر مواضع دوگانه آمریکا در قبال آزادی بیان است.

به گفته حسن نصر الله، قضیه توهین به اسلام، امنیت بین المللی را در معرض تهدید قرار می دهد و بحرانی غیر قابل مهار است. اگر در این فیلم همانطور که به پیامبر اسلام توهین شده است به پادشاه و یا رئیس جمهوری یکی از کشورهای عربی توهین می شد ، جنجال بیشتری ایجاد می گردید.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: آیا ما با امکانات عظیمی که در اختیار داریم از دفاع از پیامبر خود عاجزیم ؟ حکام جهان اسلام باید آمریکا را به احترام به مقدسات و نبی اسلام وا دارند.

سید حسن نصر الله گفت: در جامعه لبنان با توجه به سطح هوشیاری ملی ،همزیستی مسالمت آمیز برقرار است و این مساله در سفر پاپ به این کشور رخ نمود و لبنان می تواند با توجه به جایگاه منطقه ای و بین المللی که دارد ایفا گر نقش مهمی در سطح جهان باشد و برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی برای جلوگیری از توهین به اسلام را خواستار شود و در سطح مردمی نیز برای جلوگیری از پخش فیلم موهن به رسول اکرم تلاش کند.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: باید برای تصویب قانون مجازات عاملان توهین به ادیان آسمانی تلاش کرد.

به گفته سید حسن نصر الله روز دوشنبه به عنوان آغاز تظاهرات مردمی در منطقه جنوب لبنان در اعتراض به ساخت فیلم موهن به مقدسات اسلامی تعیین شده و همه حکومتها باید دریابند که احترام به مقدسات مسلمانان، با منافع آنان در ارتباط است.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود از تمامی مردم لبنان خواست تا عصر روز دوشنبه ساعت پنج به وقت محلی در تظاهرات اعتراض آمیز به فیلم اهانت آمیز به پیامبر مشارکت کنند.

این تظاهرات قرار است که در منطقه ضاحیه در جنوب لبنان برگزار شود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان همچنین گفت تظاهرات دیگری روز چهارشنبه در مدینه «صور» و روز جمعه در شهر «بعلبک» و روز شنبه در «بنت جبیل» و روز یکشنبه در شهر «هرمل» برگزار خواهد شد و از تمامی ساکنان شهرهای مجاور این شهرها دعوت کرد تا در این تظاهرات مشارکت کنند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: در هر شهری باید مسلمانان به خیابان‌ها سرازیر شوند و تمامی دولت‌ها باید بدانند که منافعشان در جهان عرب و اسلام به احترامشان به مقدسات جهان عرب و اسلام بستگی دارد.

 


چهارشنبه 91 شهریور 29 , ساعت 1:22 عصر

واکنش دفتر ریاست جمهوری به سخنان روز گذشته خاتمی

دولت - دفتر رییس جمهور به سخنان روز گذشته رییس جمهور پیشین کشورمان واکنش نشان داد.

سید محمد خاتمی، در دیدار با جمعی از آزادگان گفته بود: ما با رشد صنعتی 14 درصدی و رشد کشاورزی 11 درصدی و رشد بالای سرمایه گذاری توانستیم 600 هزار شغل ایجاد کنیم. اما الان چطور ممکن است رشد اقتصادی زیر 2 درصد باشد اما 2 میلیون شغل ایجاد شود؟! مگر اینکه معجزه شود. اما الان با این همه درآمد، تورم بالا می‌رود و بیکاری زیاد شده است.

پس از انتشار این بخش از اظهارات سیدمحمد خاتمی، خبرگزاری فارس گفت و گویی با مدیرکل امور سیاسی دفتر رییس جمهور انجام داد که در آن مجید امیدی شهرکی با بیان اینکه دشمن از طریق برخی افراد داخل کشور آمارهای دولت را زیر سوال می‌برد، اظهار داشت: این هجمه ها به این دلیل است که نشان دهند فشارهای موجود کشورهای خارجی موثر واقع شده است.

وی با اشاره به برخی سخنان درخصوص تشکیک درباره آمار اشتغال و رشد اقتصادی کشور گفت: این سخنان فقط نشانه بی توجهی به زحمات دولت در خصوص تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

وی افزود: امروز دولت حتی در سال آخر با تمام توان برای سازندگی هر چه بیشتر کشور تلاش می کند و این در حالی است که برخی در سال های آخر دولت را رها کرده بودند، اما امروز و در این دولت ما خلاف این قضیه را شاهد هستیم.

مدیر کل امور سیاسی دفتر رییس جمهور در پایان تاکید کرد:چنین سخنانی هچ تاثیری در اراده دولت برای خدمت به مردم ندارد.

 


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ