سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شهرى تو را از شهر دیگر بهتر نیست . بهترین شهرها آن بود که در آنت آسایش زندگى است . [نهج البلاغه]
 
شنبه 91 مهر 8 , ساعت 3:0 عصر

پشت پرده حذف "محمد بنا" از فهرست فیلا چه بود؟  !

عبدا...چمن‌گلی به عنوان بهترین مربی کشتی فرنگی دنیا در سال 2012 انتخاب شد . این خبر عجیب و باور نکردنی روز گذشته روی خروجی...

عبدا...چمن‌گلی به عنوان بهترین مربی کشتی فرنگی دنیا در سال 2012 انتخاب شد. این خبر عجیب و باور نکردنی روز گذشته روی خروجی سایت فدراسیون کشتی قرار گرفت. خبری که هر کسی آن را دید یا شنید با تعجب پیگیر صحت آن شد!

به گزارش رجانیوز، رافائل مارتینتی رییس سوییسی فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) با ارسال نامه‌ای به فدراسیون کشتی از انتخاب عبدا...چمن‌گلی به عنوان بهترین مربی کشتی فرنگی دنیا در سال 2012 جهان خبر داد و اعلام کرد که این جایزه در کلاس مربیگری که طی روزهای 11 تا 14 آبان در شهر ویلنیوس لیتوانی برگزار می‌شود به او اهدا خواهد شد.
البته اینکه یک ایرانی بتواند عنوان بهترین مربی جهان را به خود اختصاص دهد یک اتفاق خوب و مبارک است اما اینکه در حضور محمد بنا یک ایرانی دیگر بتواند عنوان بهترین مربی دنیا را به نام خود بزند سوالات زیادی را در ذهن آدم به وجود می‌آورد. عبدا...چمن‌گلی سرمربی تیم کشتی فرنگی جوانان چند ماه پیش و با نظر محمد بنا به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد و جای ناصر نوربخش را گرفت.

تیم او در رقابت‌های جهانی جوانان در پاتایای تایلند در حالی به عنوان چهارمی رسید که صاحب یک نقره و دو برنز شد. چمن گلی در این رقابت‌ها به قضاوت مسابقه وزن 55 کیلوگرم اعتراض شدیدی داشت که به همین دلیل هم از سوی داور مسابقه کارت قرمز گرفت و اخراج شد اما با این وجود فیلا به فدراسیون ایران نامه می‌نویسد و چمن گلی را به عنوان بهترین مربی دنیا در سال 2012 معرفی می‌کند

تا هزار و یک سوال در ذهن به وجود بیاید که چگونه می‌شود محمد بنا و همکارانش با کسب سه مدال طلای جهان و ایستادن بر سکوی نخست المپیک که برای نخستین بار در تاریخ به دست می‌آمد نمی‌تواند به عنوان بهترین مربی دنیا انتخاب شود و آنگاه چمن گلی با یک کارنامه ضعیف و بدون کسب حتی یک مدال به این مهم می‌رسد.

این اقدام از آنجا ناباورانه به نظر می‌رسد که فدراسیون جهانی کشتی فیلا برای انتخاب مربی سال جهان معیار و ملاک مشخصی را دارد که براساس آن بهترین مربی دنیا را انتخاب می‌کند. یکی از این معیار‌ها داشتن فنی ترین کشتی‌گیر مسابقات است که در تیم جوانان ما هیچ کشتی‌گیر طلایی و چهره شاخصی وجود نداشت.

چمن گلی که قبل از حضورش در تیم جوانان معلوم نبود در کجا و چگونه فعالیت می‌کرد در حالی به این مهم می‌رسد که نمی‌تواند شایسته ترین فرد برای این مهم باشد و بسیار هم بعید به نظر می‌رسد که این انتخاب فیلا به دلیل مسائل فنی و رعایت شایستگی باشد.

البته این یک رسم بوده است که معمولا فدراسیون کشتی برای انتخاب بهترین مربی دنیا با فدارسیون جهانی رایزنی می‌کرد و در گذشته هم به واسطه همین رایزنی‌ها بود که در یک سال عبدا...زارع مربی سازنده حمید سوریان و در یک سال هم محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با همین رایزنی‌ها به عنوان بهترین مربی دنیا انتخاب شدند و قطعا فدراسیون در انتخاب این مربی هم به عنوان بهترین مربی سال جهان نقش داشته است که البته همین نقش بسیار سوال برانگیز و ناراحت کننده است.

در سال‌هایی که بنا و زارع با رایزنی فدراسیون انتخاب شدند خودشان هم شایستگی کافی داشتند و به همین دلیل همه از فدراسیون کشتی تشکر می‌کردند که این رایزنی را انجام می‌داد اما این بار اوضاع کمی متفاوت است.
اگر قرار بود فدراسیون کشتی برای انتخاب بهترین مربی جهان رایزنی کند باید فردی را انتخاب می‌کرد که شایستگی کافی را داشته باشد.

در حال حاضر هم هیچ کس به اندازه بنا و همکارانش در تیم ملی شایسته این عنوان نبودند اما در کمال تعجب شاهد هستیم که در حضور بنا، خیر آبادی، نوربخش و حتی رسول خادم فردی به عنوان بهترین مربی دنیا انتخاب می‌شود که کمترین تاثیر را در به وجود آمدن روزهای خوب کشتی ما داشت.

فدراسیون کشتی باید حداقل افرادی مثل محمد علی چمیانی را که قهرمانی مثل امید نوروزی را ساخته که هم قهرمان جهان شده و هم قهرمان المپیک، به فیلا معرفی می‌کرد تا به مربیان سازنده هم روحیه بدهد. به هرحال این یک اتفاق نا خوشایند است که در فدراسیون رخ می‌دهد و به اعتقاد نگارنده با وجود احترام فراوان برای چمن گلی، این اقدام فدراسیون جهانی عنوان بهترین مربی سال را زیر سوال برد.

همه آچمز شدند!

انتخاب چمن گلی به‌عنوان بهترین مربی سال جهان همه را شگفت‌زده کرده است. این شگفت زدگی مختص آدم‌های خارج از مجموعه فدراسیون نیست و حتی مسوولان فدراسیون کشتی هم از این انتخاب فیلا شگفت‌زده شده‌اند. حسن رنگرز نایب رییس فدراسیون کشتی از جمله کسانی بود که از این بابت ابراز تعجب می‌کند و در عین حال می‌گوید: «بدون شک اینکه یکی از مربیان از ایران به‌عنوان بهترین مربی سال جهان انتخاب شود یک اتفاق مهم و خوب است که باعث افتخار همه است

رنگرز ادامه می‌دهد: «عبدا... چمن گلی از عزیزان و بزرگان ما است که برای او هم احترام زیادی قایل هستیم اما فکر می‌کنم بهترین مربی جهان باید کسی انتخاب می‌شد که توانسته سه مدال طلای المپیک را به ارمغان بیاورد.»نایب رییس فدراسیون کشتی می‌گوید: «همه از این تصمیم فدراسیون جهانی که بنا را گذاشته و چمن گلی را به‌عنوان بهترین مربی دنیا انتخاب کرده آچمز شدیم

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ